Initiatieven

Tech Women Inspire is bedacht om te inspireren, op te leiden, populaire opvattingen onderuit te halen en de Belgsiche samenleving op een duurzame manier te veranderen. Uitgangspunt is de overtuiging dat de voordelen, winst en jobkans van de digitalisering voor iedereen (m/v/x) toegankelijk moeten zijn. De initiatieven van Tech Women Inspire richten zich tot vrouwen die ervan dromen om volwaardig deel uit te maken van de digitale wereld en tot zij die zo’n droom al hebben waargemaakt. Verspreid over vier cycli wil Tech Women Inspire een antwoord aanreiken op de behoeften van verschillende doelgroepen. De eerste cyclus richt zich tot vrouwen in de fase van de beroepsoriëntatie of heroriëntatie in de richting van de digitale wereld. Die vrouwen krijgen de kans om professionals uit de digitale wereld te ontmoeten, gedurende twee speeddating-sessies met medewerksters uit bekende bedrijven in de sector. Via een reeks van korte individuele contacten kunnen de deelneemsters hun belangrijkste vragen stellen (professioneel parcours van de betrokkene, belang van de sector, werkzekerheid). De tweede cyclus focust op studentes uit het hoger onderwijs. In samenwerking met Belgische universiteiten en scholen organiseert Womenpreneur twee conferenties voor studenten en studentes, voornamelijk in bacheloropleidingen. De conferenties worden geleid door professionals uit de digitale wereld die uiteenzetten welk parcours ze hebben afgelegd, hun beroep toelichten, maar het ook hebben over gendergebonden vertegenwoordiging en beeldvorming in de digitale wereld. De presentaties hebben tot doel om mannelijke en vrouwelijke studenten bewust te maken van de vertekening in onze samenleving en om iedereen te betrekken bij het omverwerpen van de standaardcodes. De derde cyclus vindt plaats in basisscholen. Mensen in digitale beroepen bezoeken basisscholen om de kinderen op een eenvoudige en aanschouwelijke manier te laten kennismaken met de dagelijkse realiteit van hun beroep. Via de bezoeken kunnen professionele rolmodellen getoond worden die veraf staan van de genderstereotypen die onze samenleving kan meegeven. Doelgroep van de vierde cyclus zijn onderneemsters zelf. De geselecteerde onderneemsters worden uitgenodigd om een week mee te lopen met expertes uit de digitale wereld die hun via individuele follow-up tonen hoe ze hun onderneming kunnen digitaliseren. Gedurende de opleidingsweek loopt op de sociale media van Womenpreneur ook een campagne die de resultaten van de opleiding en de inbreng van de digitale experte benadrukt. In de week volgende op de opleiding zal een nieuwe campagne de schijnwerpers richten op de onderneemster en haar bedrijf.